Tajemství, jak se zbavit padajících nohou

Angličtina od Asiata? Nevadí, i tak pěkně vysvětluje základní principy totálního plavání ve zkratce. Plavání ve stylu totálního plavání může být cesta, jak uplavat třeba 20 km.

Můj „překlad“ je značně volný, snažím se vystihnout hlavní myšlenky a případně je doplnit svými postřehy… Cizinci je na videích bohužel dosti špatně rozumět.

Tip 1: hlava dolů

Jedním z hlavních důvodů, proč se nám nohy potápí dolů, je často fakt, že plavci zaklání při plavání hlavu dozadu a koukají vpřed. Hlava musí být vůči tělu rovně, žádné vrásky za krkem. Pohled by měl směřovat dolů. Pokud vidíte při plavání svoji nataženou ruku, je to špatně.

Tip 2: přední ruka na 4. hodině

Na tomto videu doporučuje zanořovat ruku do pozice 4. hodiny na hodinových ručičkách. Při zanoření a udržování ruky rovně dochází k potápění nohou. Při zanoření ruky hlouběji do vody vzniká „seesaw“ efekt „houpačky“ – když jde ruka dolů, zvedne to nohy nahoru.

Tip 3: přesuňte svou váhu vpřed!

Přesuňte svou váhu dopředu. Přepadejte dopředu, nakloňte se s plícemi vpřed a šikmo dolů a nohy půjdou samy nahoru. Suňte se celým tělem dopředu. Já bych zde doplnila, že tím můžete docílit efektu delfíního vlnění a plavat tak celým tělem „jako ryba“.

Tip 4: dejte loket až před ucho!

Klasická výuka kraulu se zaměřuje při při přenosu ruky na tzv. „vysoký loket“. Totální plavání doporučuje pozici vysokého lokte držet až za pozici ucha, nikoli pouze do úrovně ramene. Důvod je jednoduchý. Mění se tím těžiště těla, které se přenese více dopředu. Vytažení ruky dopředu také způsobí natažení (tenzi) svalstva zboku na břiše, které vyzdvihne boky a nohy nahoru.

Doplňuji za sebe: Váha těla vepředu způsobí opět efekt houpačky, díky němuž se nohy dostanou výš. Tuto potenciální energii ruky nad vodou lze také následně využít při směřování energie vpřed. Prostě máte „nabito“. Toto lehké zastavení ruky před zanořením je vidět i na úvodním animaci swimsmooth.com – i když zde nejde přímo styl totálního plavání.

Zdroj: FishlikeTIAsia

Author: Jitka Vachtová

Věnuji se plavání a pro zájemce nabízím individuální výuku a tréninky plavání pro dospělé v bazénu Šutka na Praze 8.