Skills NT – breaststroke technique

Problém většiny neplavců bývá naprosto chybně provedená souhra u prsou. Problémy se správně provedenou souhrou mají i plavci, kteří se odnaučují plavat stylem s hlavou nahoře. Než najdou správný grif, jak sehrát nohy a ruce, tak to občas trvá. Správné časování rukou a nohou není vůbec jednoduché. Tato videa ukazují jeden z možných způsobů časování záběrů a pohybů nohou a paží.

Všimněte si, že prvně jdou dopředu ruce s ponořením hlavy, nohy se pomalu přitahují, a pak následuje teprve výkop nohama. Nohy mají vždy lehké zpoždění za rukama. Nebo-li, když jde plavec rukama k tělu, tak nejde ihned současně nohama k sobě, ale prvně se přitáhnou ruce, nohy jsou v závěsu a začnou se přitahovat k tělu o chloupek později. Když ruce vyrazí vpřed, tak není současně hned výkop nohama, ale výkop je proveden opět s určitým zpožděním. Proto se říká, že ruce jdou dřív než nohy… splývavá pauza, ruce – nohy, splývavá pauza, ruce – nohy, splývavá pauza… Ruce ve svém cyklu (přitažení, odtažení) začínají o chloupek dříve, než jak ve svém cyklu začínají nohy. Tyto cykly se vzájemně prolínají.

Souhra prsou se docela těžko vysvětluje a aplikuje. Začátečník se může na videa dívat stokrát a stejně nebude z toho pravděpodobně moc moudrý. Když se někoho zeptáte v bazénu, co vlastně ve vodě dělá, tak Vám obvykle řekne, že vůbec neví a nedokáže pohyb popsat, prostě ho dělá automaticky podle citu :-).

Breaststroke technique swimming tutorial | Arms | Part 1

Breaststroke swimming technique tutorial. Part 2. Legs

Breaststroke swimming technique. Part 3. The glide

Na těchto videích je hezky vidět, že v době výkopu nohama má být hlava již dávno ve vodě a ruce vpředu.  Zde jsou dokonce v době výkopu ruce předem kompletně natažené. Toto video považuji za vhodné pro výuku souhry obzvláště pro začátečníky, protože jsou zde pohyby více rozfázovány a odděleny. Jakmile neplavci chytnou alespoň základní správné načasování, tak si mohou souhru lehce přizpůsobit svému vlastnímu rytmu a pocitu, jak jim to přijde přirozené.

Problém většiny začátečníků při prvních pokusech o souhru bývá, že kopnou nejprve nohama, a pak teprve padají tělem do vody. Ale v době kopu již tělo (hlava) musí být dávno ve vodě, nebo být alespoň již dávno nasměrováno do vody – to považuji za nejdůležitější si uvědomit.

Je to ta správná a ta nejlepší technika?

Možností, jak plavat prsa je více. Technika prsou prochází stále vývojem. Všimněte si, že na výše uvedených videích jsou pohyby nohou a paží více „odděleny“ (pozn: u naprostých začátečníků se mi osvědčilo jít nejprve zcela a naprosto odděleně rukama a nohama). Plavkyně na videích začíná výkop nohou až v momentě, kdy již má ruce zcela vepředu nataženy. Je možné, že tato technika bude rychlá, protože tělo plavce je kopem poháněno vpřed v momentě, kdy zbytek těla již leží pěkně horizontálně na vodě a kop podpoří čistě směr vpřed.

Nicméně mně tento způsob časování přijde trochu nepřirozený, sama používám lehce odlišné načasování, kdy spolu s hlavním kopem zároveň dotahuji ruce vpřed a používám lehce motýlkovitou techniku při provádění kopu. Snažím se plavat více celým tělem. Tato technika je ukázána na následujících videích doporučených od Fakulty sportovních studií Masarykovy univerzity:

Je zde mnoho cest, po kterých se dá jít…

Zdroj: Skills NT

Author: Jitka Vachtová

Věnuji se plavání a pro zájemce nabízím individuální výuku a tréninky plavání pro dospělé v bazénu Šutka na Praze 8.