Proč nohy padají při kraulu dolů

Při plavání kraulu často plavci neudrží ideální vodorovnou pozici a nohy mají tendenci směřovat ke dnu bazénu. Zde se podíváme na důvody, proč se tak děje.

Kraulové nohy přirozeně pomáhají udržet vodorovnou pozici při plavání. To je jejich hlavní úloha – stabilizovat pozici plavce. Pokud bychom nohy při plavání nezapojili, tak jdou dolů, protože obsahují těžké svalové skupiny na rozdíl od lehkých plic, ve kterých je vzduch.

Nohy prostě padají

Čistě teoreticky je to dáno tím, že geometrický střed těla je jinde než těžiště. Vztlaková síla působí v geometrickém středu těla. Gravitační síla působí v těžišti. Body nejsou ve stejném místě, vzniká páka a ta táhne nohy dolů.

Pokud plavec kope nohama efektivně a celkově má dobrý plavecký styl, tak nemá problém udržet velice dobrou horizontální polohu těla. Nohy pak kopou těsně pod hladinou a mírně tzv. vaří vodu. Já osobně bych si teda vaření vody odpustila a nestrhávala bublinky do vody, jen měla nohy těsně pod hladinou při výkopu nahoru.

Následující text čerpá převážně z tohoto videa od Effortless Swimming.

How To Stop Your Legs From Sinking In Freestyle

Příčiny špatné polohy těla

Špatná horizontální poloha, kdy nohy jsou příliš nízko, může mít např. tyto příčiny:

1. Zvedání hlavy při nádechu

Pokud se koukáme při nádechu nahoru, způsobí to šikmou polohu těla. Je to logické, poloha těla je následována polohou hlavy. Navíc hlava je strašně těžká, když je potopená ve vodě, tak je vodou nadnášena. Když ji plavec zvedne, musí silou plavání vyrovnat gravitaci, a to vede k šikmé poloze těla, aby hlava byla udržena nad vodou.

Při nádechu musíme hlavu vytočit stranou a koukat se za sebe. Hlavu se snažíme mít pořád zčásti potopenou, obzvláště tu hořejší část hlavy.

2. Opírání se o vodu směrem dolů v přípravné fázi a ve fázi záběru

Po vstupu ruky pod vodu se nesmíme opírat o vodu směrem dolů. Vytahujeme tím plavcovo tělo nahoru a to narušuje vodorovnou polohu.

Jakmile zahajujeme záběr a provádíme záběr, tak je zapotřebí, aby prsty směřovaly postupně směrem dolů a plavec se opíral dlaní o vodu proti směru pohybu.

3. Zadržování dechu při plavání

Zadržovaný dech v plicích způsobuje, že jsou plíce nadnášeny více než zbytek plavcova těla. Toto opět vede k nadzvedávání horní části těla a ke špatné poloze.

Plavec by měl začít vydechovat ihned po ukončení nádechu a vstupu obličeje pod hladinu, a to plynule a kontinuálně.

4. Nezpevněné a nestabilní držení středu těla

Tělo by mělo být schopno udržet se v jedné linii. Ochablé svaly středu těla (core) či nezpevněná pozice středu těla při plavání způsobí rozhození celého těla.

Tělo a střed těla by měl být zpevněný. Doporučují stáhnout půlky zadku k sobě a zpevnit tak střed těla. Tělo by mělo být kompaktní kolem středu těla.

5. Koukání se dopředu

Tělo následuje hlavu. Jakmile plaveme v záklonu hlavy, tělo následuje tuto pozici a dojde k poklesu nohou.

Při plavání kraulu by se plavec měl dívat kolmo na dno bazénu či pouze mírně šikmo, nikoli však před sebe.

6. Chybné kopání nohama

Kopání nohama jako při jízdě na kole, nebo příliš stažené kotníky způsobí neefektivitu kraulových nohou. Nohy se pak propadají směrem dolů a narušují vodorovnou polohu plavce. Také kopání, které vychází z kolene je neefektivní a vede ke špatné poloze těla.

Je třeba kopat směrem dolů, nikoli se snažit o kopání dozadu za sebe. Důležitá je správná technika kopání.

 

Author: Jitka Vachtová

Věnuji se plavání a pro zájemce nabízím individuální výuku a tréninky plavání pro dospělé v bazénu Šutka na Praze 8.