Léčebné plavání pohledem fyzioterapeutky

Máte problémy se zády? Pak by pro vás plavání mohlo být ideální aktivitou. Fyzioterapeutka Lucie Dušková radí, jak plavat s konkrétními diagnózami a zdravotními omezeními, abyste svým zádům při pobytu v bazénu opravdu pomohli. Předáváme slovo Lucce!

Foto: Speedo

Plavání jako ideální rehabilitace po operacích dolních končetin

U svých pacientů doporučuji plavání jako rehabilitaci zejména v případech po operacích kloubů dolních končetin. K tomu doporučuji především styl plavání kraulem, při kterém dochází k výraznému uvolnění hlezenního kloubu a zároveň se i krásně zapojuje nožní klenba u diagnózy plochých nohou. Kraul je vhodný například i po operaci kolenního a kyčelního kloubu, protože se při něm posiluje přední stehenní a hýžďový sval. Na začátku však po těchto operacích doporučuji spíš než plavat, tento kraulový kop provádět jen s přidržováním se u okraje bazénu, protože sval není dostatečně silný a mohlo by dojít k jeho přetížení. Dále v této krátké době po operaci těchto kloubů doporučuji chůzi v bazénu. Po takových třech cvičeních u okraje bazénu a chůzi se již začíná s plaváním. Dále kraul doporučuji i u vertebrogenních diagnóz jako je např. skolioza, zde nejlépe kraulový styl plavání s dýcháním na obě strany nebo plavání na boku.

Foto: Speedo

Pozor na “prsa”

Plavání ”prsa” jsou zakázané po operacích TEP kyčle, kvůli rotačním pohybům v kloubu. Plavecký způsob prsa doporučuji u lidí, kteří nemají veliké problémy s páteří, jelikož zde je ozdravná hlavně splývavá fáze, kdy je hlava pod vodou, a při které dochází k protažení páteře, ale bohužel, tu spoustu lidí vynechává a plave prsa spíš stylem alá ”paní Radová” 🙂 Styl ”prsa” s hlavou nahoře doporučuji pouze u pacientů s výskytem kyfózy v oblasti bederní nebo hrudní páteře, protože tím působíme na korekci těchto svalových dysbalancí, ale nesmí být hlava v předsunu. A těchto pacientů není tolik.

Foto: Speedo

Trápí vás lordóza v bederní oblasti? Zvolte “znak”…

Pokud máte problémy s lordózou v oblasti bederní páteře, doporučuji plavecký styl znak. Tento způsob plavání je podle mého nejvhodnější pro pacienty s vertebrogenními problémy. Doporučuji plavat ve vodorovné poloze s přitaženou bradou ke krku, tím působíme na bederní páteř. Zároveň u tohoto plaveckého stylu dochází k protažení prsních svalů, které mají sklony k velkému zkracování a toto zkracování potom způsobuje další problémy s krční a hrudní páteří s ramenními klouby.

Foto: Speedo

Na co pozor, když máte problémy s rameny

Po operacích ramenních kloubů opět záleží na fázi rehabilitace a hojení, ale opět bych nejdříve místo plavání cvičila pomalé zvedání končetin pod vodou, protahování o okraj bazénu a až poté, kdy je znát uvolnění v kloubu a již je sval posílený, bych začala s plaváním. Ideálně nejdříve na zádech splývání na hladině s nataženýma rukama a držet se desky a poté pomalu zkoušet rotační pohyby v ramenních kloubech.

Foto: Speedo

Komu ještě plavání pomůže

Plavání obecně doporučuji u lidí s nadváhou, u kterých to má veliký význam na úbytek hmotnosti a zároveň nedochází k přetěžování kloubů. Dále plavání působí na zlepšení funkce plic a dýchání, proto jej doporučuji těm, kteří mají právě s dýcháním problémy. Plavání je podle mě ideální pro malé děti. Je to jeden z nejlepších způsobů ovlivnění a zlepšení motoriky a posílení jak hlubokých, tak povrchových svalů. Tím se malým plavcům také zlepšuje fyzická kondice.

Ohledně zdravé techniky plavání radí také Lucie Kubátová ze specializované plavecké prodejny Sportex.cz:

Plavání si můžete opravdu ušít na míru, i když máte různá zdravotní omezení. A to i díky speciálním pomůckám. Kromě známých destiček a piškotků spoustě lidem pomáhá čelní šnorchl. Někteří plavci ho neznají, jiní se ho zdráhají vyzkoušet, ale přitom dost pomůže právě těm, kteří se kvůli zdravotnímu omezení potřebují vyvarovat rotaci při nádechu nad vodou. Krční páteř zůstává krásně v prodloužení páteře. Takže když se ozvou zdravotní potíže, určitě doporučuji zvážit plavání právě s touto pomůckou.

Foto: Speedo

Autor článku: Anna Chytilová a Lucie Dušková

Author: Anna Chytilová

Autorka je free blogerkou a najdete ji na trojce.cz.