7 důvodů, proč vás plavání zbaví bolesti zad

Bolí vás záda a každá minuta strávená v sedě u počítače je pro vás utrpením? Přesně vy byste měli začít plavat. Zamiřte jednou či dvakrát týdně na bazén, naučte se správnou techniku a úleva od bolesti vás nemine. Jak plavání konkrétně prospívá bolavému tělu i duši? Ponořte se do čtení.

Foto: Speedo
Foto: Speedo

1. Žádné otřesy pro klouby a páteř

Gravitace je neúprosná a v každou chvíli nás táhne spolehlivě k zemi. Sportovní aktivity, ve kterých se vystavujete dopadům na tvrdou zem vedou k postupnému opotřebení kloubů a páteře. A i když je lidské tělo na otřesy do jisté míry připravené, rozhodně se vyplatí s ním zacházet šetrně. Plavání klouby nezatěžuje, při tréninku překonáváte odpor vody, ale tento styl pohybu není nárazový a pro klouby nebezpečný. Plavání je proto ideální jednak jako primární sport pro ty, kteří si na klouby a páteř musí dát pozor (bolesti, úrazy, nadváha), ale také jako doplňková aktivita např. k běhu, abyste tělu dopřáli i jiný styl pohybu.

2. Vypěstujete si pevný svalový korzet

Některé ženy mají obavu, aby jim po plavání nenarostla obrovská svalnatá ramena a paže. Nemějte strach, plavání je spíše vytrvalostní trénink, ne silový. Při pravidelném tréninku se tělo krásně zpěvní a pevnější svalový korzet je osvědčenou cestou, jak dostat bolesti zad pod kontrolu. Choďte plavat pravidelně dvakrát týdně a velice brzy si na sobě všimnete prvních změn – svaly budou pevnější a možná vás překvapí, že se objeví i úplně nové 😉

Foto: Speedo

3. Zapojíte i svaly, které se běžně “flákají”

Možná jste si také mysleli, že jsou při plavání namáhány především ruce, ramena a nohy. Tak to ale není. Pokud vypilujete správnou techniku jednotlivých stylů, do pohybu se zapojí většina skupin svalů lidského těla. Včetně těch zádových a břišních, které jou při bolestech zad často ochablé. Některé z těchto svalů jsou usazeny hodně hluboko a většinu dne se tak trochu “flákají”, právě při plavání se dostanou zase do obrátek.

4. Naučíte se správně dýchat

Pokud jste někdy řešili bolesti zad, jistě víte, že kamenem úrazu může být už tak základní věc, jako je dýchání. Není divu, že jóga i jiná rehabilitační cvičení jsou založeny na správné práci s dechem. Často dýcháme mělce, jen “do ramen”, nevyužíváme bránici. To vše narušuje balanc jemného systému svalů, vazů a kloubů a bolest či napětí jsou tu. Při plavání se výrazně zvyšuje kapacita plic a plný dech, při kterém využijete bránici, celý hrudní koš i prostor pod klíčovou kostí. Správné a efektivní dýchání je benefit, který využijete doslova v každičký moment vašeho života – při sportovní zátěži, když dobíháte autobus, u zpěvu nebo když budete potřebovat rozdýchat nervozitu či úzkost.

Foto: Speedo

5. Plavání pomůže i při zdravotním omezení

Malé děti, senioři, lidé s nadváhou, nastávající maminky, neurologičtí pacienti… Plavat mohou opravdu všichni. Chce to jen znát své ambice, možnosti a také zdravotní omezení. Jestliže bojujete s bolestmi zad, doporučujeme navštívit zkušeného fyzioterapeuta, který vám poradí, na co se při plavání zaměřit a co naopak vynechat. Doporučení bude pro každého jiné, v základu ale vždy půjde o to plavat technicky správně, naučit se dýchat do vody, plavat vědomě, tedy vnímat, jak se tělo ve vodě chová a které svaly zrovna pracují. Rozhodně se nebojte zkoušet pomůcky – desky, piškoty, packy, ploutve, šnorchly… Každá pomůcka otvírá nové možnosti v tréninku. Byla by velká škoda vzdát či nezkusit plavání kvůli zdravotnímu neduhu. Nebojte se hledat cestu. Skvělou inspirací jsou paralympijští plavci, kteří se často k plavání dostali až po těžké nemoci či úrazu.

Foto: Speedo

6. Relaxace pro ztuhlé tělo

Plavání není jen o výkonech a honbě za pevnými svaly. Voda má relaxační účinky, nadnáší tělo, můžeme se v ní naprosto zklidnit a doslova rozpustit svalové napětí. Po několika bazénech svižného plavání si můžete nadělit i “relaxační pětiminutovku”, ideálně plavanou znakem, kdy vypnete výkonnostní mód a na chvíli necháte pracovat vodu za vás. K relaxaci je vhodnější teplejší voda, v chladu mají totiž svaly tendenci tuhnout.

7. Doplavte si pro klid duše

A na závěr se odkloníme od těla směrem k duši. Psychično sice zmiňujeme až ke konci našeho článku, ve skutečnosti je to ale dost možná bod vůbec nejdůležitější. Vztah duše a těla se stal předmětem mnoha výzkumů a dnes už víme, že stres, úzkosti a nezpracované emoce nás dříve či později dovedou k lékaři. Třeba s bolavými zády. I tady dokáže plavání pomoci. Vodní živel přináší klid a ticho. Někteří plavci vnímají pohyb ve vodě jako mentální meditaci, kdy mají v hlavě úplně čisto. Jiným lidem naopak právě v tomto tichu vyplavou na povrch myšlenky a pocity, na které běžně nemají v rušném dni čas. A tak se jim konečně mohou věnovat. Žádná varianta není špatně, můžete meditovat s prázdnou hlavou nebo v bazénu řešit strasti a radosti života. Důležité je, že při plavání máte možnost věnovat se jen a pouze sobě. Svému tělu a duši. Nenechte se rozhodit tím, že někdo ve vedlejší dráze plave rychleji. Nebo že mají tři dámy stejné plavky jako vy. Doplavte si nejen pro lepší kondici a zdravá záda, ale také pro klid duše.

Foto: Speedo

Více radosti a méně bolesti přeje Ančí Chytilová z plavecké speciálky Sportex.cz

Author: Anna Chytilová

Autorka je free blogerkou a najdete ji na trojce.cz.