Jaké koupit plavecké ploutve?

Pro správnou techniku kraulového či znakového kopu je vhodné občas plavat s plaveckými ploutvemi. Mohou se tak odbourat chyby, kterých se začátečníci i pokročilejší plavci dopouštějí. Ploutve zároveň posilují hýžďové svaly, více ucítíte, že kop vychází nejenom z kyčle, ale až z břicha. Plavání s ploutvemi zvýší vaši rychlost ve vodě a zlepší se poloha těla ve vodě.

Ploutve pomůžou ve výuce správného záběru. Důležité je, aby šlo o tréninkové ploutve. Z ploutví bych sama za sebe doporučila:

Continue reading “Jaké koupit plavecké ploutve?”

Plavecké ploutve

Občas se mně lidé ptají, zda používat plavecké pomůcky, pokud ano, tak jaké, a proč jsou vhodné či nevhodné. Já osobně nejsem příliš velkým příznivcem plaveckých pomůcek, nejraději plavu přirozeně pouze s vlastním tělem. Plavecké pomůcky ale mají v plavání svůj význam a do tréninku rozhodně patří, zpestřují trénink.

Plavecké pomůcky typu: packy či ploutve by neměly používat děti, které nemají ještě dovyvinutý pohybový aparát. Můžete jimi více uškodit než pomoci. U dětí se používají prakticky pouze nadlehčovací plavecké pomůcky typu pásek kolem těla, vodní nudle, destička apod. Pokud jste dospělí, tak ploutve či packy mohou pomoci s plaveckou technikou a můžete díky nim posílit určité svalové partie a zrychlit se tak v plavání. Vodu s nimi vnímáte jinak, můžete s nimi snáze pocítit chyby, kterých se dopouštíte, lépe povedou váš záběr.

Continue reading “Plavecké ploutve”

Plaváním ke zhubnutí a ke krásnému tělu

Plaváním přispějete ke svému zdraví a můžete i zhubnout. Plavání patří převážně mezi aerobní pohybovou aktivitu. Příkladem dalších aerobních pohybových aktivit je chůze, jízda na kole apod. Aerobní pohybová aktivita je taková, při které má tělo dostatečný přísun kyslíku a díky tomu spaluje tuk. Většinou se jedná o aktivitu nižší intenzity, jde spíše o vytrvalostní sporty. Anaerobní pohybová aktivita naopak znamená, že tělo pracuje intenzivně na kyslíkový dluh, který pak po čase musí splatit. Při anaerobní aktivitě získáváme výbušnost a sílu. Zdravější a pro tělo přirozenější jsou aerobní pohybové aktivity. Při anaerobní aktivitě vznikají v těle nežádoucí látky (např. kyselina mléčná), které se musí následným volnějším pohybem za přísunu kyslíku z těla odbourat. Pokud se neodbourají v dostatečné míře, tak svaly bolí a tělo je unavené (chemicky otrávené odpadními produkty).

Spalování tuků

Při aerobních pohybových aktivitách za dostatečného přísunu kyslíku se spalují tuky. Proto je plavání dobré i pro ty, kteří chtějí zhubnout. Na druhou stranu, pokud jediným motivem pro plavání bude, že chcete zhubnout, tak asi moc dlouho u plavání nevydržíte. Chce to zápal pro tento sport a je třeba umět plavat správně, abychom si plaváním více neuškodili, než pomohli. Když Vás plavání bude bavit a zároveň díky tomu zhubnete, tak to bude to správné ořechové.

Continue reading “Plaváním ke zhubnutí a ke krásnému tělu”

Tajemství, jak se zbavit padajících nohou

Angličtina od Asiata? Nevadí, i tak pěkně vysvětluje základní principy totálního plavání ve zkratce. Plavání ve stylu totálního plavání může být cesta, jak uplavat třeba 20 km.

Můj „překlad“ je značně volný, snažím se vystihnout hlavní myšlenky a případně je doplnit svými postřehy… Cizinci je na videích bohužel dosti špatně rozumět.

Tip 1: hlava dolů

Jedním z hlavních důvodů, proč se nám nohy potápí dolů, je často fakt, že plavci zaklání při plavání hlavu dozadu a koukají vpřed. Hlava musí být vůči tělu rovně, žádné vrásky za krkem. Pohled by měl směřovat dolů. Pokud vidíte při plavání svoji nataženou ruku, je to špatně.

Continue reading “Tajemství, jak se zbavit padajících nohou”

Jak se zbavit křečí nohou během plavání

Dosti častým problémem, který trápí nejednoho plavce, jsou křeče do lýtek či jiné části nohy při plavání. Obvykle křeč zasáhne lýtko, prst nebo plosku nohy. Sama se domnívám, že hlavní příčinou křečí je špatná technika kraulového kopu. Svaly také musí být zvyklé na tento pohyb a nesmí dojít k jejich přílišnému přetížení. Samozřejmě důležitá je i životospráva a správný příjem minerálů.

Buďte flexibilní

Nohy musí zůstat při kraulovém kopu pružné. Vyvarujte se přílišnému napětí v nohách a příliš usilovnému kopu. Ženy obvykle mívají kraulový kop ladnější než muži, kteří mají tendenci kopat příliš usilovně a od kolen. Kop musí být lehký, při plavání by neměl plavce zatěžovat a vyčerpávát.

Continue reading “Jak se zbavit křečí nohou během plavání”

Skills NT – breaststroke technique

Problém většiny neplavců bývá naprosto chybně provedená souhra u prsou. Problémy se správně provedenou souhrou mají i plavci, kteří se odnaučují plavat stylem s hlavou nahoře. Než najdou správný grif, jak sehrát nohy a ruce, tak to občas trvá. Správné časování rukou a nohou není vůbec jednoduché. Tato videa ukazují jeden z možných způsobů časování záběrů a pohybů nohou a paží.

Všimněte si, že prvně jdou dopředu ruce s ponořením hlavy, nohy se pomalu přitahují, a pak následuje teprve výkop nohama. Nohy mají vždy lehké zpoždění za rukama. Nebo-li, když jde plavec rukama k tělu, tak nejde ihned současně nohama k sobě, ale prvně se přitáhnou ruce, nohy jsou v závěsu a začnou se přitahovat k tělu o chloupek později. Když ruce vyrazí vpřed, tak není současně hned výkop nohama, ale výkop je proveden opět s určitým zpožděním. Proto se říká, že ruce jdou dřív než nohy… splývavá pauza, ruce – nohy, splývavá pauza, ruce – nohy, splývavá pauza… Ruce ve svém cyklu (přitažení, odtažení) začínají o chloupek dříve, než jak ve svém cyklu začínají nohy. Tyto cykly se vzájemně prolínají.

Souhra prsou se docela těžko vysvětluje a aplikuje. Začátečník se může na videa dívat stokrát a stejně nebude z toho pravděpodobně moc moudrý. Když se někoho zeptáte v bazénu, co vlastně ve vodě dělá, tak Vám obvykle řekne, že vůbec neví a nedokáže pohyb popsat, prostě ho dělá automaticky podle citu :-).

Breaststroke technique swimming tutorial | Arms | Part 1

Continue reading “Skills NT – breaststroke technique”

Léčebné plavání pohledem fyzioterapeutky

Máte problémy se zády? Pak by pro vás plavání mohlo být ideální aktivitou. Fyzioterapeutka Lucie Dušková radí, jak plavat s konkrétními diagnózami a zdravotními omezeními, abyste svým zádům při pobytu v bazénu opravdu pomohli. Předáváme slovo Lucce!

Foto: Speedo

Continue reading “Léčebné plavání pohledem fyzioterapeutky”

7 důvodů, proč vás plavání zbaví bolesti zad

Bolí vás záda a každá minuta strávená v sedě u počítače je pro vás utrpením? Přesně vy byste měli začít plavat. Zamiřte jednou či dvakrát týdně na bazén, naučte se správnou techniku a úleva od bolesti vás nemine. Jak plavání konkrétně prospívá bolavému tělu i duši? Ponořte se do čtení.

Foto: Speedo
Foto: Speedo

Continue reading “7 důvodů, proč vás plavání zbaví bolesti zad”

Dámský krátký neopren

Obchůdků, kde si lze koupit potápěčskou výbavu není mnoho. Zaměřím se zde na krátké neoprenky pro ženy určené spíše do teplých vod. Lze s nimi v pohodě plavat i v bazénu, pokud je Vám v bazénu zima… Doporučuji je obléknout přímo na jednodílné plavky. Neoprenek mohou je ocenit i trenéři plavání jsou-li s dětmi či lidmi ve vodě. Ten, komu bývá ve vodě zima, tak s ním v bazénu bude v tepelné pohodě.

Neoprenek doporučuji i pro začátečníky neplavce – neopren lehce nadnáší a zafunguje tím pádem podobně jako malá destička či pásek kolem těla. Jeho účinek nadnášení si ani moc neuvědomíte a nadnáší pěkně rovnoměrně ze středu těla. Jen je třeba dát pozor, že jakmile si zvyknete na plavání v neoprenu a náhle neopren odložíte, tak si budete připadat ve vodě těžší a můžete být pak trochu nemile překvapeni. Ale není to zas takový rozdíl :). Prostě v neoprenu se plave snáze.

Neopren musí sedět těsně na tělo. Platí pravidlo, že když se do něj narvete a je to jen tak tak, že jste se do něj vešli a dopnuli ho, tak je velikost vybraná správně. On se stejně časem vytáhne podle Vaší postavy… Nikomu ho nepůjčujte, on by se Vám akorát roztáhl na cizí velikost těla.

Continue reading “Dámský krátký neopren”