Proč plavat s čepičkou a plaveckými brýlemi

„Chci se naučit kraul.“ „Tak dobře.“ „A musím mít opravdu tu plaveckou čepičku a brýle?“ Ptá se mne obvykle prsař, který plave s hlavou nad vodou. „Nešlo by to bez toho?“ „Nešlo.“ To je skoro jako dotaz: „Chci se naučit plavat.“ „Tak dobře.“ „A musím jít opravdu do tý vody, nešlo by to bez toho?“ „Nešlo.“ „Teda vlastně ne, nemusíte vůbec nic, můžeme jít rovnou domů. To taky jde.“

Je pravda, že děti se učí základním plaveckým dovednostem obvykle bez plaveckých brýlí. Ale třeba v Americe používají plavecké brýle i malé děti. Čepičku děti mívají v Čechách děti minimálně kvůli identifikaci, protože na ní mívají napsána svá jména.

Mezi základní plavecké dovednosti by měla patřit dovednost otevřít oči pod vodou aniž bych měl/a plavecké brýle. Je to převážně z důvodu, kdybyste například někam spadli do vody, tak aby nevznikl panický strach a hrůza z toho, že jste ve vodě a dostane se vám voda do očí. Otevřít oči můžete pod vodou a lze tak koukat i ve vodě, umožní to orientaci ve vodě a snazší nalezení hladiny. Stejně tak by měl být plavec schopen plavat bez plavecké čepice. Neměla by mu vadit voda, která se může dostat do uší, stékající voda po tvářích a z vlasů apod. Pokud však toto plavec zvládne, tak je zcela zbytečné mít červené oči od chloru z důvodu, že se vám voda dostane do očí a mít někdy i problémy s ušima, které mohou vzniknout po zatečení vody do uší. Těch důvodů, proč používat plavecké brýle a čepičku je ale mnohem víc.

Continue reading “Proč plavat s čepičkou a plaveckými brýlemi”

Pravidla plavání v plavecké dráze

Pravidla plavání v plavecké dráze bazénu jsou obvykle uvedena přímo na břehu bazénu. Ale v zásadě platí shodné principy, jako při jízdě na silnici. Plavci se stále drží v „pravém jízdním pruhu“, ať už plavou na břiše (kraul, prsa, motýlka) či na zádech (znak). Je to pravá strana z hlediska pozice při prsou. Tím pádem pořád se plave jakoby dokolečka. Odrážím se a opět plavu v pravém jízdním pruhu. Dole pod sebou vidím čáru, která mi značí prostředek plavecké dráhy (prostředek mé silnice). Od této čáry bych se měla zdržovat víc vpravo.

Pokud nemám dráhu sáma pro sebe pronajatu, nemůžu jako sobec si to „štrádovat“ prostředkem a koukat přímo na čáru. Dokonce i kdybych byla v dráze sama, neměla bych plavat prostředkem, protože kdykoli mi do dráhy může připlavat další plavec, kterého nemusím vidět. Dokonce, i když mám pronájem a byla bych sama v dráze, tak bohužel musím dávat pozor. Skoro vždy se najdou drzí plavci, kteří zkusí jít do vaší dráhy, zda třeba není volná… Oni občas plavčíci jsou líní přehazovat cedule a lidé toho využívají a zkouší. Někdo taky občas neví, že tam jsou cedule, které značí pronájem dráhy, nebo dělají hloupé…

Continue reading “Pravidla plavání v plavecké dráze”

Tip pro horké letní dny

Taky je vám horo? Zjistila jsem, že lehnout si na zem na nějakou joga podložku, může být způsob, jak se ochladit. Na zemi je o pár stupňů méně, chladný vzduch je těžší a drží se víc u země. Také proudění vzduchu je u podlahy větší. Samozřejmě je vhodné v noci větrat a přes den raději okna zavřít, protože si jinak honíte teplý vzduch přímo do bytu. Na zemi můžete cvičit jógu, či poslouchat angličtinu nebo muziku, nebo jen relaxovat…

Kdo se chce víc zchladit, může v těchto parných dnech navštívit Vltavu. Ideálně na Braníku, kde je Vltava ještě čistá před průtokem Prahou a je to místo ozkoušené otužilci. Vltava má nyní krásných 15 stupňů a plavou v ní v tuto dobu i rekreační plavci. Může to být i vhodný impuls pro otužování. Pokud byste zvažovali začít s otužováním, tak je nyní ten nejlepší okamžik, kdy začít. Chodit plavat do Vltavy lze pak celý rok. Kdo nemá odvahu či možnost jít do řeky, tak zkuste alespoň si dát doma studenou sprchu.

Trénink rekreačních (ne)plavců? Ano i ne…

I v dospělosti se lze naučit plavat. Vyžaduje to však obrovskou dávku trpělivosti ze strany trenéra i ze strany neplavce a vůli nevzdat to. Pro neplavce, poloplavce a méně pokročilé plavce zatím nabízím pouze individuální výuku plavání. Obecně je za plavce prohlášen ten, kdo dokáže uplavat 200 m bez jakéhokoli odpočinku a bez zjevných známek vyčerpání (tj. alespoň čtyři 50m bazény na Šutce naráz). Neplavec na druhou stranu nedokáže uplavat ani 10 m. Poloplavec je něco mezi tím. Pokud chcete chodit ke mně na tréninky, ale nejste ochotni absolvovat pravidelné dlouhodobé tréninky plavání a výhledově sami plavat pravidelně (nejenom na dovolené), tak mne asi raději ani nekontaktujte, nebudeme si příliš rozumět. Pokud se opravdu chcete naučit plavat a jste ochotni pro to něco dlouhodobě dělat, tak tu mohu být pro vás.

Je mi jasné, že následující text není žádný marketingový propagační materiál, spíš naopak. Jde spíš o zpověď přepracovaného trenéra o prázdninách po té, co mne pár plavců či neplavců lehce vyvedlo z míry svou „inteligencí“ či neočekávanou reakcí či přehnanými očekáváními, až jsem dostala chuť tréninky o prázdninách prostě zavřít a dát si dvouměsíční dovolenou. Je dost dobře možné, že o prázdninách příští rok jednoduše zavřu krám a bude. Tu dovolenou si prostě zasloužím a taky ji potřebuji.

S určitým nadhledem a odstupem se zde pokusím nalézt řešení či poučení pro obě strany. Původně jsem tento text chtěla uveřejnit na svém webu pro tréninky, ale byl příliš dlouhý a marketingově nevhodný, a tak je tady na plaváníčku a na webu pro tréninky jsem uvedla jen jeho zkrácenou verzi. Marketingová nevhodnost bohužel zůstává, ale je mi to jedno ;-).

Continue reading “Trénink rekreačních (ne)plavců? Ano i ne…”

Jaké koupit plavecké ploutve?

Pro správnou techniku kraulového či znakového kopu je vhodné občas plavat s plaveckými ploutvemi. Mohou se tak odbourat chyby, kterých se začátečníci i pokročilejší plavci dopouštějí. Ploutve zároveň posilují hýžďové svaly, více ucítíte, že kop vychází nejenom z kyčle, ale až z břicha. Plavání s ploutvemi zvýší vaši rychlost ve vodě a zlepší se poloha těla ve vodě.

Ploutve pomůžou ve výuce správného záběru. Důležité je, aby šlo o tréninkové ploutve. Z ploutví bych sama za sebe doporučila:

Continue reading “Jaké koupit plavecké ploutve?”

Plavecké ploutve

Občas se mně lidé ptají, zda používat plavecké pomůcky, pokud ano, tak jaké, a proč jsou vhodné či nevhodné. Já osobně nejsem příliš velkým příznivcem plaveckých pomůcek, nejraději plavu přirozeně pouze s vlastním tělem. Plavecké pomůcky ale mají v plavání svůj význam a do tréninku rozhodně patří, zpestřují trénink.

Plavecké pomůcky typu: packy či ploutve by neměly používat děti, které nemají ještě dovyvinutý pohybový aparát. Můžete jimi více uškodit než pomoci. U dětí se používají prakticky pouze nadlehčovací plavecké pomůcky typu pásek kolem těla, vodní nudle, destička apod. Pokud jste dospělí, tak ploutve či packy mohou pomoci s plaveckou technikou a můžete díky nim posílit určité svalové partie a zrychlit se tak v plavání. Vodu s nimi vnímáte jinak, můžete s nimi snáze pocítit chyby, kterých se dopouštíte, lépe povedou váš záběr.

Continue reading “Plavecké ploutve”

Plaváním ke zhubnutí a ke krásnému tělu

Plaváním přispějete ke svému zdraví a můžete i zhubnout. Plavání patří převážně mezi aerobní pohybovou aktivitu. Příkladem dalších aerobních pohybových aktivit je chůze, jízda na kole apod. Aerobní pohybová aktivita je taková, při které má tělo dostatečný přísun kyslíku a díky tomu spaluje tuk. Většinou se jedná o aktivitu nižší intenzity, jde spíše o vytrvalostní sporty. Anaerobní pohybová aktivita naopak znamená, že tělo pracuje intenzivně na kyslíkový dluh, který pak po čase musí splatit. Při anaerobní aktivitě získáváme výbušnost a sílu. Zdravější a pro tělo přirozenější jsou aerobní pohybové aktivity. Při anaerobní aktivitě vznikají v těle nežádoucí látky (např. kyselina mléčná), které se musí následným volnějším pohybem za přísunu kyslíku z těla odbourat. Pokud se neodbourají v dostatečné míře, tak svaly bolí a tělo je unavené (chemicky otrávené odpadními produkty).

Spalování tuků

Při aerobních pohybových aktivitách za dostatečného přísunu kyslíku se spalují tuky. Proto je plavání dobré i pro ty, kteří chtějí zhubnout. Na druhou stranu, pokud jediným motivem pro plavání bude, že chcete zhubnout, tak asi moc dlouho u plavání nevydržíte. Chce to zápal pro tento sport a je třeba umět plavat správně, abychom si plaváním více neuškodili, než pomohli. Když Vás plavání bude bavit a zároveň díky tomu zhubnete, tak to bude to správné ořechové.

Continue reading “Plaváním ke zhubnutí a ke krásnému tělu”

Tajemství, jak se zbavit padajících nohou

Angličtina od Asiata? Nevadí, i tak pěkně vysvětluje základní principy totálního plavání ve zkratce. Plavání ve stylu totálního plavání může být cesta, jak uplavat třeba 20 km.

Můj „překlad“ je značně volný, snažím se vystihnout hlavní myšlenky a případně je doplnit svými postřehy… Cizinci je na videích bohužel dosti špatně rozumět.

Tip 1: hlava dolů

Jedním z hlavních důvodů, proč se nám nohy potápí dolů, je často fakt, že plavci zaklání při plavání hlavu dozadu a koukají vpřed. Hlava musí být vůči tělu rovně, žádné vrásky za krkem. Pohled by měl směřovat dolů. Pokud vidíte při plavání svoji nataženou ruku, je to špatně.

Continue reading “Tajemství, jak se zbavit padajících nohou”

Jak se zbavit křečí nohou během plavání

Dosti častým problémem, který trápí nejednoho plavce, jsou křeče do lýtek či jiné části nohy při plavání. Obvykle křeč zasáhne lýtko, prst nebo plosku nohy. Sama se domnívám, že hlavní příčinou křečí je špatná technika kraulového kopu. Svaly také musí být zvyklé na tento pohyb a nesmí dojít k jejich přílišnému přetížení. Samozřejmě důležitá je i životospráva a správný příjem minerálů.

Buďte flexibilní

Nohy musí zůstat při kraulovém kopu pružné. Vyvarujte se přílišnému napětí v nohách a příliš usilovnému kopu. Ženy obvykle mívají kraulový kop ladnější než muži, kteří mají tendenci kopat příliš usilovně a od kolen. Kop musí být lehký, při plavání by neměl plavce zatěžovat a vyčerpávát.

Continue reading “Jak se zbavit křečí nohou během plavání”

Skills NT – breaststroke technique

Problém většiny neplavců bývá naprosto chybně provedená souhra u prsou. Problémy se správně provedenou souhrou mají i plavci, kteří se odnaučují plavat stylem s hlavou nahoře. Než najdou správný grif, jak sehrát nohy a ruce, tak to občas trvá. Správné časování rukou a nohou není vůbec jednoduché. Tato videa ukazují jeden z možných způsobů časování záběrů a pohybů nohou a paží.

Všimněte si, že prvně jdou dopředu ruce s ponořením hlavy, nohy se pomalu přitahují, a pak následuje teprve výkop nohama. Nohy mají vždy lehké zpoždění za rukama. Nebo-li, když jde plavec rukama k tělu, tak nejde ihned současně nohama k sobě, ale prvně se přitáhnou ruce, nohy jsou v závěsu a začnou se přitahovat k tělu o chloupek později. Když ruce vyrazí vpřed, tak není současně hned výkop nohama, ale výkop je proveden opět s určitým zpožděním. Proto se říká, že ruce jdou dřív než nohy… splývavá pauza, ruce – nohy, splývavá pauza, ruce – nohy, splývavá pauza… Ruce ve svém cyklu (přitažení, odtažení) začínají o chloupek dříve, než jak ve svém cyklu začínají nohy. Tyto cykly se vzájemně prolínají.

Souhra prsou se docela těžko vysvětluje a aplikuje. Začátečník se může na videa dívat stokrát a stejně nebude z toho pravděpodobně moc moudrý. Když se někoho zeptáte v bazénu, co vlastně ve vodě dělá, tak Vám obvykle řekne, že vůbec neví a nedokáže pohyb popsat, prostě ho dělá automaticky podle citu :-).

Breaststroke technique swimming tutorial | Arms | Part 1

Continue reading “Skills NT – breaststroke technique”