Kvalita vody v přírodních koupalištích

O kvalitě vody v rybnících a přírodních koupalištích informují krajské hygienické stanice.

Krajské hygienické stanice:

Continue reading “Kvalita vody v přírodních koupalištích”

Bazény Praha 8 a dostupné okolí

Podívám se zde na bazény dostupné z Kobylis Prahy 8. Hlavním kritériem je dopravní dostupnost z Kobylis. Paradoxně i bazén v Podolí na Praze 4 je relativně dostupný pomocí MHD. Nejblíže je samozřejmě nový bazén Šutka. Hned na Florenci máme Axu. Pro relax doporučuji bazének Step. Výstaviště je sice blízko, ale bazén je hodně pronajímán. Hloubětín má příjemně slanou vodu.

Bazén Šutka

Aquacentrum Šutka je rozhodně nejlepší volbou. Jde o nově postavený bazén o délce 50 m. Poslední dobou začíná být dosti navštěvovaný. Míra obsazenosti je zobrazena přímo na webových stránkách bazénu, takže se můžete podívat, do čeho jdete :). O víkendu a po skončení pracovní doby je tam hodně lidí. Nicméně oproti jiným pražským bazénům je tam stále ještě relativně klid. Krásně si zaplavete ráno nebo těsně před zavíračkou.

Continue reading “Bazény Praha 8 a dostupné okolí”

„No poo“ metoda aneb mytí vlasů bez šamponu

Narazila jsem na internetu na novou metodu mytí vlasů. Říká se jí „no poo“, což v překladu znamená „žádná hovínka“ a jde o zkratku „no shampoo“. Zastánci zdravého životního stylu mohou zbystřit. Mytím vlasů šamponem dostáváme do těla značné množství chemikálií. Kůže i vlasy je vstřebávají. Paradoxně časté mytí šampónem vlasy odmastí, ty pak mají přirozenou tendenci se odmaštění a vysušení bránit následnou zvýšenou produkcí mazu. Takže po pár dnech máte hlavu naprosto mastnou a smradlavou a znova si říká o použití šamponu. Neskutečné věci se začnou ale dít, jakmile vlasům tuto novou „návykovou dávku“ odepřeme.

Možná by mne ani tato metoda nezaujala a myslela bych si, že jde o výmysl, ale na vlastní oči jsem viděla její výsledek na svém bývalém příteli, kterého jsem po létech viděla. Jemu se neskutečně mastily vlasy a sdělil mi, že nyní vůbec šampon nepoužívá a vlasy si myje čistě jen čistou vodou. Měl je drsnější než dřív, ale nebyly vůbec mastné.

Continue reading “„No poo“ metoda aneb mytí vlasů bez šamponu”

Jak se sama ostříhat na jeden šmik

Nebaví vás chodit ke kadeřníkovi či kadeřnici? Chcete ušetřit za kadeřníka nebo nejste spokojeni s cenou jejich služeb nebo s jeho výsledkem jejich práce? Zkuste se sama doma ostříhat. Výsledek může být až překvapivě pěkný a postup velice jednoduchý. Za pár minut máte nový sestřih.

Jak si ostříhat vlasy rovně

Můžete si vlasy stříhat nasucho, ale lepší je mít je namočené či alespoň zvlhčené. Vlasy učešeme a svážeme do culíku na zádech na temeni hlavy. Přidáme další gumičku pár centimetrů níže pod tu první, a pak ještě jednu ještě níže pod tu druhou. Vlasy ustřihneme nůžkami těsně pod třetí gumičkou. Následně rozpustíme vlasy. Sestřih vypadá trochu zaoblený na zádech, ale když vlasy dáte dopředu, tak vypadají rovné.

Continue reading “Jak se sama ostříhat na jeden šmik”

Proč plavat s čepičkou a plaveckými brýlemi

„Chci se naučit kraul.“ „Tak dobře.“ „A musím mít opravdu tu plaveckou čepičku a brýle?“ Ptá se mne obvykle prsař, který plave s hlavou nad vodou. „Nešlo by to bez toho?“ „Nešlo.“ To je skoro jako dotaz: „Chci se naučit plavat.“ „Tak dobře.“ „A musím jít opravdu do tý vody, nešlo by to bez toho?“ „Nešlo.“ „Teda vlastně ne, nemusíte vůbec nic, můžeme jít rovnou domů. To taky jde.“

Je pravda, že děti se učí základním plaveckým dovednostem obvykle bez plaveckých brýlí. Ale třeba v Americe používají plavecké brýle i malé děti. Čepičku děti mívají v Čechách děti minimálně kvůli identifikaci, protože na ní mívají napsána svá jména.

Mezi základní plavecké dovednosti by měla patřit dovednost otevřít oči pod vodou aniž bych měl/a plavecké brýle. Je to převážně z důvodu, kdybyste například někam spadli do vody, tak aby nevznikl panický strach a hrůza z toho, že jste ve vodě a dostane se vám voda do očí. Otevřít oči můžete pod vodou a lze tak koukat i ve vodě, umožní to orientaci ve vodě a snazší nalezení hladiny. Stejně tak by měl být plavec schopen plavat bez plavecké čepice. Neměla by mu vadit voda, která se může dostat do uší, stékající voda po tvářích a z vlasů apod. Pokud však toto plavec zvládne, tak je zcela zbytečné mít červené oči od chloru z důvodu, že se vám voda dostane do očí a mít někdy i problémy s ušima, které mohou vzniknout po zatečení vody do uší. Těch důvodů, proč používat plavecké brýle a čepičku je ale mnohem víc.

Continue reading “Proč plavat s čepičkou a plaveckými brýlemi”

Pravidla plavání v plavecké dráze

Pravidla plavání v plavecké dráze bazénu jsou obvykle uvedena přímo na břehu bazénu. Ale v zásadě platí shodné principy, jako při jízdě na silnici. Plavci se stále drží v „pravém jízdním pruhu“, ať už plavou na břiše (kraul, prsa, motýlka) či na zádech (znak). Je to pravá strana z hlediska pozice při prsou. Tím pádem pořád se plave jakoby dokolečka. Odrážím se a opět plavu v pravém jízdním pruhu. Dole pod sebou vidím čáru, která mi značí prostředek plavecké dráhy (prostředek mé silnice). Od této čáry bych se měla zdržovat víc vpravo.

Pokud nemám dráhu sáma pro sebe pronajatu, nemůžu jako sobec si to „štrádovat“ prostředkem a koukat přímo na čáru. Dokonce i kdybych byla v dráze sama, neměla bych plavat prostředkem, protože kdykoli mi do dráhy může připlavat další plavec, kterého nemusím vidět. Dokonce, i když mám pronájem a byla bych sama v dráze, tak bohužel musím dávat pozor. Skoro vždy se najdou drzí plavci, kteří zkusí jít do vaší dráhy, zda třeba není volná… Oni občas plavčíci jsou líní přehazovat cedule a lidé toho využívají a zkouší. Někdo taky občas neví, že tam jsou cedule, které značí pronájem dráhy, nebo dělají hloupé…

Continue reading “Pravidla plavání v plavecké dráze”

Tip pro horké letní dny

Taky je vám horo? Zjistila jsem, že lehnout si na zem na nějakou joga podložku, může být způsob, jak se ochladit. Na zemi je o pár stupňů méně, chladný vzduch je těžší a drží se víc u země. Také proudění vzduchu je u podlahy větší. Samozřejmě je vhodné v noci větrat a přes den raději okna zavřít, protože si jinak honíte teplý vzduch přímo do bytu. Na zemi můžete cvičit jógu, či poslouchat angličtinu nebo muziku, nebo jen relaxovat…

Kdo se chce víc zchladit, může v těchto parných dnech navštívit Vltavu. Ideálně na Braníku, kde je Vltava ještě čistá před průtokem Prahou a je to místo ozkoušené otužilci. Vltava má nyní krásných 15 stupňů a plavou v ní v tuto dobu i rekreační plavci. Může to být i vhodný impuls pro otužování. Pokud byste zvažovali začít s otužováním, tak je nyní ten nejlepší okamžik, kdy začít. Chodit plavat do Vltavy lze pak celý rok. Kdo nemá odvahu či možnost jít do řeky, tak zkuste alespoň si dát doma studenou sprchu.

Trénink rekreačních (ne)plavců? Ano i ne…

I v dospělosti se lze naučit plavat. Vyžaduje to však obrovskou dávku trpělivosti ze strany trenéra i ze strany neplavce a vůli nevzdat to. Pro neplavce, poloplavce a méně pokročilé plavce zatím nabízím pouze individuální výuku plavání. Obecně je za plavce prohlášen ten, kdo dokáže uplavat 200 m bez jakéhokoli odpočinku a bez zjevných známek vyčerpání (tj. alespoň čtyři 50m bazény na Šutce naráz). Neplavec na druhou stranu nedokáže uplavat ani 10 m. Poloplavec je něco mezi tím. Pokud chcete chodit ke mně na tréninky, ale nejste ochotni absolvovat pravidelné dlouhodobé tréninky plavání a výhledově sami plavat pravidelně (nejenom na dovolené), tak mne asi raději ani nekontaktujte, nebudeme si příliš rozumět. Pokud se opravdu chcete naučit plavat a jste ochotni pro to něco dlouhodobě dělat, tak tu mohu být pro vás.

Je mi jasné, že následující text není žádný marketingový propagační materiál, spíš naopak. Jde spíš o zpověď přepracovaného trenéra o prázdninách po té, co mne pár plavců či neplavců lehce vyvedlo z míry svou „inteligencí“ či neočekávanou reakcí či přehnanými očekáváními, až jsem dostala chuť tréninky o prázdninách prostě zavřít a dát si dvouměsíční dovolenou. Je dost dobře možné, že o prázdninách příští rok jednoduše zavřu krám a bude. Tu dovolenou si prostě zasloužím a taky ji potřebuji.

S určitým nadhledem a odstupem se zde pokusím nalézt řešení či poučení pro obě strany. Původně jsem tento text chtěla uveřejnit na svém webu pro tréninky, ale byl příliš dlouhý a marketingově nevhodný, a tak je tady na plaváníčku a na webu pro tréninky jsem uvedla jen jeho zkrácenou verzi. Marketingová nevhodnost bohužel zůstává, ale je mi to jedno ;-).

Continue reading “Trénink rekreačních (ne)plavců? Ano i ne…”

Jaké koupit plavecké ploutve?

Pro správnou techniku kraulového či znakového kopu je vhodné občas plavat s plaveckými ploutvemi. Mohou se tak odbourat chyby, kterých se začátečníci i pokročilejší plavci dopouštějí. Ploutve zároveň posilují hýžďové svaly, více ucítíte, že kop vychází nejenom z kyčle, ale až z břicha. Plavání s ploutvemi zvýší vaši rychlost ve vodě a zlepší se poloha těla ve vodě.

Ploutve pomůžou ve výuce správného záběru. Důležité je, aby šlo o tréninkové ploutve. Z ploutví bych sama za sebe doporučila:

Continue reading “Jaké koupit plavecké ploutve?”

Plavecké ploutve

Občas se mně lidé ptají, zda používat plavecké pomůcky, pokud ano, tak jaké, a proč jsou vhodné či nevhodné. Já osobně nejsem příliš velkým příznivcem plaveckých pomůcek, nejraději plavu přirozeně pouze s vlastním tělem. Plavecké pomůcky ale mají v plavání svůj význam a do tréninku rozhodně patří, zpestřují trénink.

Plavecké pomůcky typu: packy či ploutve by neměly používat děti, které nemají ještě dovyvinutý pohybový aparát. Můžete jimi více uškodit než pomoci. U dětí se používají prakticky pouze nadlehčovací plavecké pomůcky typu pásek kolem těla, vodní nudle, destička apod. Pokud jste dospělí, tak ploutve či packy mohou pomoci s plaveckou technikou a můžete díky nim posílit určité svalové partie a zrychlit se tak v plavání. Vodu s nimi vnímáte jinak, můžete s nimi snáze pocítit chyby, kterých se dopouštíte, lépe povedou váš záběr.

Continue reading “Plavecké ploutve”